Szkoła Podstawowa nr 1

im. Tadeusza Kościuszki
w Świdnicy

Wycieczka klas 5c i 5s

W poniedziałek 14 maja klasy 5c i 5s wyruszyły wczesnym rankiem na trzydniową wycieczkę do Krakowa. W pierwszym dniu poznawaliśmy skarby przyrody Ojcowskiego Parku Narodowego, uczestniczyliśmy w zajęciach w muzeum OPN, gdzie mieliśmy możliwość oglądania cennych i chronionych gatunków fauny i flory. Teren ten słynie z charakterystycznych skał wapiennych, które mogliśmy podziwiać, jak słynna Maczuga Herkulesa, Wdowie Skałki czy Rękawiczki. W skałach wapiennych zachodzą zjawiska krasowe, których efektem są jaskinie krasowe, mogliśmy je zobaczyć w Jaskini Nietoperzowej. Całodzienne zwiedzanie zakończyliśmy na Zamku na Pieskowej Skale, znanym m.in. z tego, ze nakręcono tam wiele scen z filmu pt. „Janosik”. Naszym miejscem noclegowym był hotel Teresita w Krakowie, gdzie mogliśmy odpocząć, porozmawiać lub aktywnie spędzić czas grając w piłkę.

W kolejnym dniu zwiedzanie Krakowa rozpoczęliśmy od krakowskiego Kazimierza, zabytkowej dzielnicy związanej z historią Żydów w Polsce. Przywitał nas też ziejący ogniem Smok Wawelski. Bardzo ciekawym elementem naszej wycieczki było zwiedzanie zamku na Wawelu i Katedry, gdzie mieliśmy możliwość zobaczenia Dzwonu Zygmunta i dotknięcia jego „serca”, co według legendy gwarantuje nam spełnienie marzenia. Ostatniego dnia zwiedzaliśmy Kopalnię Soli w Wieliczce, obiekt wpisany na Światową Listę Dziedzictwa UNESCO. Schodziliśmy po prawie 300 schodach pod ziemię na głębokość 64 m. Poznaliśmy historię wydobywania soli i ciężkiej pracy górników. Bardzo duże wrażenie zrobiła na nas najpiękniejsza sala Kaplica św. Kingi. Zwiedzanie zakończyliśmy na głębokości 131 m. Na powierzchnię wywiozła nas tym razem winda. Wycieczka była bardzo ciekawa i udana!