Rewalidacja w okresie pandemii
Z powodu epidemii wirusa COVID-19 od 25.03.2020 edukacja w całym kraju odbywa się zdalnie. Dotyczy to także zajęć rewalidacji dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Czym jest rewalidacja?
Termin rewalidacja pochodzi od łacińskich słów re– znów, validus – mocny. Oznacza przywracanie pełnej sprawności. Jest procesem wychowawczym, z zaplanowanymi celami, uwzględniającym wiedzę teoretyczną i działanie skierowane na osobę niepełnosprawną; usprawnianie zaburzonych funkcji rozwojowych i intelektualnych.
Celem zajęć rewalidacyjnych jest rozwijanie mocnych stron każdego dziecka, szukanie tego, co w nim najlepsze. Na bazie indywidualnych mocnych stron, zainteresowań prowadzone są ćwiczenia doskonalące słabiej rozwijające się funkcje.
Kierunki oddziaływań rewalidacyjnych:
- maksymalne usprawnianie, rozwijanie tych wszystkich funkcji psychicznych i fizycznych. Które są najsilniejsze i najmniej zaburzone,
- optymalne korygowanie funkcji zaburzonych,
- kompensowanie, czyli wyrównywanie przez zastępowanie
- dynamizowanie rozwoju
- budowanie pozytywnej samooceny
Jedną z głównych zasad zajęć rewalidacji jest możliwie pełna indywidualizacja pracy z każdym dzieckiem.
Ponadto w pracy rewalidacyjnej z dzieckiem ważne jest :
- Stawianie zadań dostosowanych do możliwości dziecka i zapewnienie warunków poprawnego wykonywania ćwiczeń.
- Powolne, systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych, od prostych do bardziej złożonych.
- Zapewnienie warunków do utrwalania prawidłowych umiejętności i likwidowania niekorzystnych nawyków.
- Dostosowywanie czasu trwania poszczególnych ćwiczeń do wydolności dziecka.
- Mobilizowanie dziecka do wykonywania zadań poprzez stosowanie różnorodnych form ćwiczeń. (za: Gąsowska i Pietrzak-Stępkowska, 1994)
W zakładce na stronie szkoły chcielibyśmy zaoferować Państwu krótkie , ogólne wskazówki do pracy z dziećmi, które można dowolnie modyfikować dla własnych potrzeb. Będą tu ukazywać się zestawy ćwiczeń, możliwych do wykonania w domu nastawionych na rozwijanie poszczególnych funkcji oraz sprawności. Zachęcamy do korzystania ze strony.
Kilka przydatnych linków
Funkcje poznawcze https://drive.google.com/open?id=1jdjVP2sWe21C5yYZyf53NvHn_XFvE3mT
Kompetencje komunikacyjne https://drive.google.com/open?id=1bePGsL2pvt2QJkMUkLS4KSCZAIpcHJhl
Kompetencje społeczno – emocjonalne https://drive.google.com/open?id=1b0cenmHZvTAhvdyR_iYVVUUJ3MF5BmJY
Si https://drive.google.com/open?id=1EO04ZUKZeKjsBHpSikoKv57mYC49X71Y
Logopedia https://sp1swidnica.pl/wp-content/uploads/2020/04/Poradnik-logopedyczny_MO_MB.pdf
Terapia Ręki https://drive.google.com/open?id=1ZPm3d_r7qjiVKPJLbDo2yIjlsKM96TsF
Sensoplastyka https://drive.google.com/open?id=1MuygY1G7LrbxhTJoSFBquydFHeao-sDq