Projekt Gminy Miasto Świdnica pt.: „Kierunek – EDUKACJA. Lekcje wyjazdowe dla uczniów świdnickich szkół podstawowych” (numer projektu RPDS.10.02.01-02-0118/21) skierowany jest do 887 dzieci uczęszczających do klas drugich i trzecich w roku szkolnym 2021/2022 w 7 świdnickich szkół podstawowych, dla których Gmina Miasto Świdnica jest organem prowadzącym. Są to szkoły:
Szkoła Podstawowa Nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi im. T. Kościuszki w Świdnicy,
Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Polskich Olimpijczyków w Świdnicy,
Szkoła Podstawowa Nr 4 im. H. Sienkiewicza w Świdnicy,
Szkoła Podstawowa Nr 6 im. Tysiąclecia Państwa Polskiego w Świdnicy,
Szkoła Podstawowa Nr 8 im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Świdnicy,
Szkoła Podstawowa Nr 105 w Świdnicy,
Szkoła Podstawowa Nr 315 im. Jana Pawła II w Świdnicy.
Głównym celem projektu jest do końca 2022 roku wzrost kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych u 706 uczniów (341K) z 7 publicznych szkół podstawowych na terenie Miasta Świdnicy poprzez niwelowanie deficytów spowodowanych epidemią Covid-19 i długotrwałą nauką zdalną.
Projekt będzie realizowany w terminie 1.02.2022 – 31.12.2022 r. na terenie Województwa Dolnośląskiego w Świdnicy, Krzyżowej, Wałbrzychu i Wrocławiu. W ramach projektu zorganizowane będą dla dzieci jednodniowe lekcje wyjazdowe. Udział dzieci w projekcie jest współfinasowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata. Rodzice i opiekunowie prawni nie ponoszą kosztów związanych z wyjazdami edukacyjnymi dzieci. Uczestnikom i uczestniczkom projektu zapewniony zostanie transport, opieka podczas wyjazdów edukacyjnych, ciekawe warsztaty szkoleniowe oraz poczęstunek.
W projekcie mogą wziąć udział tylko dzieci z wyżej wymienionych szkół uczęszczające do klas 2 i 3 w roku szkolnym 2021/2022. Pierwszeństwo udziału w projekcie mają dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności lub opinią o potrzebie kształcenia specjalnego. Warunkiem wzięcia udziału w projekcie jest wypełnienie dokumentów rekrutacyjnych dostępnych w sekretariatach szkół oraz w Urzędzie Miejskim w Wydziale Edukacji. Wersja elektroniczna formularzy zgłoszeniowych dostępna jest na stronie www.um.swidnica.pl oraz na stronach internetowych wszystkich szkółbiorących udział w projekcie. Podpisane przez rodziców lub opiekunów prawnych formularze należy składać w sekretariacie Szkoły, do której uczęszcza dziecko.
Planowane terminy lekcji wyjazdowych:
- Luty, marzec i kwiecień 2022 r. – lekcje wyjazdowe do Centrum Edukacji Ekologicznej w Krzyżowej
- Maj, czerwiec, wrzesień 2022 r. – lekcje wyjazdowe do Wrocławskiego ZOO
- Październik, listopad, grudzień 2022 r. – lekcje wyjazdowe do Exploraparku w Wałbrzychu.
Każde dziecko biorące udział w projekcie skorzysta z 3 różnych lekcji wyjazdowych.
Informacje szczegółowe dla Dyrektorów Szkół
Programy lekcji wyjazdowych:
- Centrum Edukacji Ekologicznej w Krzyżowej:
Głównym celem zajęć jest rozwijanie kompetencji kluczowych z zakresu przedmiotów przyrodniczych oraz rozwijania kompetencji społecznych (praca w grupie, rozwijanie kreatywności) oraz promowanie wśród dzieci świadomego obchodzenia się z przyrodą zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Tematyka umożliwi dzieciom rozwijanie umiejętności patrzenia na przyrodę i żywność w szerszym kontekście, w tym krytycznego spojrzenia na własne nawyki żywieniowe.
Uczestnicy odkrywać będą zależności między sposobem żywienia a zrównoważonym rozwojem oraz wpływem wyborów żywieniowych na stopień obciążenia środowiska i w konsekwencji na stan zdrowia każdego z nas. Wśród podstawowych poruszanych zagadnień znajdą się tu:
- rozróżnienie między żywnością produkowaną przemysłowo, regionalną żywnością sezonową i żywnością produkowaną samodzielnie;
- znaczenie sposobu produkcji żywności dla środowiska (klimat, stan gleby, stan i jakość wód, bioróżnorodność), w tym analiza przebiegu procesów produkcyjnych i tzw. śladu ekologicznego;
- zasady ekologicznej uprawy warzyw i owoców;
- kompetencje kluczowe w zakresie przedmiotów matematyczno- przyrodniczych rozwijane będą poprzez interdyscyplinarne zajęcia ćwiczenia i zadania polegające na obliczeniach składników i proporcji, podczas planowania produkcji żywności i posiłków dla grup różnej liczebności (działania matematyczne);
- badanie składników, budowa roślin, warzyw i owoców, skład i rodzaje gleb, jak obchodzić się z przyrodą (przedmioty przyrodnicze), projektowanie ogrodów (kreatywność); praca zespołowa – rozwijana będzie przez wykonywanie przez dzieci zadań w grupach (plakaty nt. zdrowego żywienia, ilustracje, układanki dot. budowy roślin), quizy, tematyczne gry terenowe realizowane w małych grupach;
- podsumowanie zajęć.
Trenerzy wykorzystają opracowane w ramach ponadnarodowych projektów Fundacji Krzyżowa metody (MMR- model myślenia refleksyjnego wzorowany na myśleniu naukowym, krytycznym i kreatywnym, ćwiczenia myślenia krytycznego w oparciu o metody TOCfE; ArtaTOOL- narzędzie rozwijające kreatywność oraz umiejętności matematyczne i badawcze poprzez zastosowanie sztuk wizualnych).
- Zajęcia edukacyjne w ZOO, polegają na prowadzeniu przez pracowników Wydziału Edukacji ZOO Wrocław Sp. z o.o. (edukatorów) w formie warsztatów z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej oraz pomocy dydaktycznych w salach edukacyjnych i zajęć terenowych przy wybiegach zwierząt. Edukator korzysta z metod: wykład, pogadanka, obserwacja, prezentacja pomocy edukacyjnych, interakcja z uczestnikami, rozwiązywanie zadań w trakcie zajęć przez uczniów.
Uczniowie otrzymają karty pracy w formie papierowej. Zajęcia trwają 60 minut.
Grupy, które przekraczają liczebność 27 osób (z opiekunami) będą podzielone na mniejsze podgrupy.
Temat zajęć edukacyjnych: Bliskie spotkania z małpami; w tym zajęcia w terenie, przy wybiegach zwierząt.
Program:
- Czy człowiek pochodzi od małpy?
- Co nas łączy z innymi gatunkami naczelnych?
- Czy posiadanie małpy w domu to dobry pomysł?
- Co zagraża naszym krewnym?
- Spacer po ZOO tropem różnorodnych gatunków małp.
Zajęcia odbywać się będą w budynku Małpiarni, w Pawilonie Małp Człekokształtnych oraz przy wybranych wybiegach zewnętrznych.
Uczniowie poza zajęciami zwiedzą całe ZOO. Zajęcia dostosowane dla dzieci z niepełnosprawnościami, bez barier architektonicznych, możliwość pożyczenia wózka inwalidzkiego na terenie ZOO.
- ExploraPark Park Nauki i Techniki w Wałbrzychu prowadzi warsztaty szkoleniowe, które trwają 105 minut. Grupa pozostaje w tym czasie pod opieką Animatorki,która objaśnia do czego służą eksponaty i czuwa nad właściwym korzystaniem z nich. Temat warsztatów” Między matematyką a zagadką”,
Cel: rozwój kompetencji kluczowych dzieci w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, rozwój umiejętności badawczych i ćwiczenie rozwiązywania zagadek rozwijających myślenie krytyczne i naukowe u dzieci oraz rozwijanie zainteresowań i zdolności matematycznych.
Metody: nauczanie problemowe (czyli myśleć, rozwiązywać problemy, odkrywać, rozwiązywać ciekawe zadania), praca w grupach, łamigłówki, zagadki, rozwiązywanie zadań za pomocą eksponatów oraz narzędzi (klocków i zabawek edukacyjnych), oraz narzędzi cyfrowych.
Program:
- rozwiązywanie zagadek za pomocą zabawek interaktywnymi i pomocy dydaktycznych;
- interaktywne zadania z zakresu edukacji matematycznej;
- różnorodne ciekawostki przyrodnicze, dzięki którym dzieci przyswajały będą sobie interesujące informacje dotyczące świata roślin i zwierząt.
Uczniowie spędzą czas na zabawie interaktywnej, eksperymentowaniu, wykonywaniu aktywnych ćwiczeń w atmosferze nauki i zabawy. Dowiedzą się, że matematyka jest przydatna w życiu codziennym, poznają modele prototypów i programy multimedialne. Będą układać swoje mozaiki, sześciany, tangramy i zadania interaktywne. Poznają zabawki pokazujące rozchodzenie się dźwięku i odbicie światła. Każde dziecko będzie mogło badać, dociekać, poszukiwać i odkrywać.
Zajęcia prowadzone będą przy wykorzystaniu narzędzi cyfrowych i pomocy dydaktycznych TIK dostępnych w ExploraParku i będą miały wpływ na rozwój kompetencji cyfrowych dzieci, ponieważ wykonując i rozwiązując większość zadań zaplanowanych na lekcji w EksporaParku dzieci będą korzystały z narzędzi cyfrowych.
Podział na grupy wyjazdowe:
Dzieci zostaną podzielone na 21 grup wyjazdowych w ten sposób, by w miarę możliwości nie rozdzielać dzieci z poszczególnych klas i szkół, tak aby dzieci ze swojej klasy i szkoły (jeśli jedzie więcej niż 1 klasa) mogły się lepiej poznać. Łącznie II i III klas ze wszystkich szkół jest 42. W roku szkolnym 2022/23 w projekcie biorą udział ci sami uczniowie (już wtedy będący w klasach III i IV). Podział na grupy w 2022/23 – pozostaje bez zmian.
Grupa 1. 2A,2B, 2C
Gr. 2. 3A,3C
Gr. 3. 3B,3D
SP2:
Gr. 4. 2A,3A
Gr. 5. 2B,2C
Gr. 6. 3B,3C
SP4:
Gr. 7. 2A,2B
Gr. 8. 2C,2D
Gr.9. 3A,3C
Gr. 10. 3B
SP6:
Gr.11.2A,2C
Gr.12. 2B
Gr. 13. 3A,3B
Gr. 14. 3C,3D
SP8
Gr. 15. 2A,2B
Gr.16. 2C,2D
Gr.17. 3A
Gr.18. 3C,3B
SP105:
Gr. 19. 2A,2B
Gr. 20. 3A,3B,3C
SP315
Gr. 21.2A,2B,3A
Zadanie 1. Lekcje wyjazdowe w Centrum Edukacji Ekologicznej dla szkół SP1, SP2,SP4,
Wyjazdy dla grup od 1 do 10. Termin- luty, marzec 2022
Zadanie 2. Lekcje wyjazdowe w Centrum Edukacji Ekologicznej dla szkół SP6, SP8, SP105, SP315
Wyjazdy dla grup od 11 do 21. Termin – kwiecień 2022
Zadanie 3. Lekcje wyjazdowe we Wrocławskim ZOO dla szkół SP1, SP2
Wyjazdy dla grup od 1 do 6. Termin – maj 2022
Zadanie 4. Lekcje wyjazdowe we Wrocławskim ZOO dla szkół SP4, SP6
Wyjazdy dla grup od 7 do 14. Termin – czerwiec 2022
Zadanie 5. Lekcje wyjazdowe we Wrocławskim ZOO dla szkół SP8, SP105, SP315
Wyjazdy dla grup od 15 do 21. Termin wrzesień 2022
Zadanie 6. Lekcje wyjazdowe w Exploraparku w Wałbrzychu dla szkół SP1, SP2,SP4
Wyjazdy dla grup od 1 do 10. Termin – październik 2022
Zadanie 7. Lekcje wyjazdowe w Exploraparku w Wałbrzychu dla szkół SP6, SP8
Wyjazdy dla grup od 11 do 18. Termin – listopad 2022
Zadanie 8. Lekcje wyjazdowe w Exploraparku w Wałbrzychu dla szkół SP105,SP315
Wyjazdy dla grup od 19 do 21. Termin – grudzień 2022
Terminy lekcji wyjazdowych mogą ulec zmianie !
Nr projektu | RPDS.10.02.01-02-0118/21 |
Tytuł projektu | „Kierunek- EDUKACJA. Lekcje wyjazdowe dla uczniów świdnickich szkół podstawowych” |
Nr konkursu | RPDS.10.02.01-IZ.00-02-424/21 |
Oś Priorytetowa | 10. Edukacja |
Działanie | 10.2 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji podstawowej, gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej |
§ 1
Postanowienia ogólne
- Projekt pod tytułem „Kierunek- EDUKACJA. Lekcje wyjazdowe dla uczniów świdnickich szkół podstawowych”jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014 – 2020, Priorytetu 10. Edukacja, Działania 10.2. Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji podstawowej, gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej, Poddziałania: 10.2.1. Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji podstawowej, gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej – nabór horyzontalny.
- Projekt jest realizowany przez Gminę Miasto Świdnica.
- Projekt jest realizowany od 01.02.2022 r. do 31.12.2022 r. na terenie województwa dolnośląskiego.
- Projekt skierowany jest do klas II i III w roku szkolnym 2021/2022 / klas III i IV w roku szkolnym 2022/2023 ze wszystkich świdnickich szkół objętych wsparciem:
- Szkoła Podstawowa nr 1z Oddziałami Integracyjnymi im. T. Kościuszki z siedzibą w Świdnicy przy ul. Galla Anonima 1;
- Szkoła Podstawowa nr 2 im. Polskich Olimpijczyków z siedzibą w Świdnicy przy ul. Ofiar Oświęcimskich 30;
- Szkoła Podstawowa nr 4 im. Henryka Sienkiewicza z siedzibą w Świdnicy przy ul. Marcinkowskiego 4-6;
- Szkoła Podstawowa nr 6 im. Tysiąclecia Państwa Polskiego z siedzibą w Świdnicy przy ul. Wodnej 5–7;
- Szkoła Podstawowa nr 8 im. Kawalerów Orderu Uśmiechu z siedzibą w Świdnicy przy ul. Wałbrzyskiej 39;
- Szkoła Podstawowa nr 105 z siedzibą przy ul. Saperów 27A;
- Szkoła Podstawowa nr 315 im. Jana Pawła II z siedzibą w Świdnicy przy pl. Wojska Polskiego 3;
- Projekt skierowany jest do 887 dzieci (427K) w tym 36 z orzeczeniem o niepełnosprawności i/lub potrzebie kształcenia specjalnego z klas II i III w roku szkolnym 2021/2022 / klas III i IV w roku szkolnym 2022/2023 wszystkich 7 szkół podstawowych, dla których Gmina Miasto Świdnica jest organem prowadzącym.Projekt jest odpowiedzią na 2 kluczowe problemy wskazane przez opracowaną diagnozę potrzeb. Pierwszy problem dotyczy trudności dzieci w relacjach społecznych:
- niechęć do chodzenia do szkoły z powodu izolacji, wyłączenia z grupy/klasy;
- trudności w komunikowaniu się z rówieśnikami, budowaniu relacji;
- lęk przed odrzuceniem/odrzucenie przez grupę rówieśniczą;
- trudności adaptacyjne, przystosowawcze;
- konflikty z rówieśnikami, z dorosłymi.
Drugi problem dotyczy problemów poznawczych związanych z uczeniem się:
- problemy z koncentracją uwagi, rozumowaniem krytycznym, zapamiętywaniem i redagowaniem treści;
- niechęć do nauki, w szczególności do rozwiązywania różnego rodzaju zadań z tematyki matematyczno-przyrodniczej,
- brak motywacji i chęci do pracy w grupie.
- Niniejszy regulamin określa:
– słownik pojęć,
– zakres wsparcia,
– warunki uczestnictwa w projekcie,
– procedury rekrutacji,
– uprawnienia i obowiązki uczestników projektu,
– zasady rezygnacji z zajęć,
– zasady monitoringu.
- Ogólny nadzór nad realizacją Projektu, a także rozstrzyganie spraw, które nie są uregulowane w niniejszym Regulaminie, pozostaje w gestii Dyrektora Wydziału Edukacji (członka Grupy Sterującej Projektem) oraz Kierownika Projektu.
- W celu sprawnego realizowania rekrutacji do Projektu z Kierownikiem Projektu współpracują:
– specjalista ds. organizacji zadań proj.,
– dyrektorzy szkół i wychowawcy klas.,
– siedemzespołów zadaniowych ds. rekrutacji (po jednym w szkole).
- Decyzje dotyczące rekrutacji podejmuje Kierownik Projektu.
- Wszystkie informacje dotyczące realizacji Projektu dostępne są w szkolnych biurach projektu, znajdujących się w każdej szkole (sekretariaty) i w biurze projektu w Wydziale Edukacji UM w Świdnicy.
- Regulamin rekrutacjii informacje o projekcie zamieszczone będą w formie przystępnej dla osób niepełnosprawnych (na odpowiednej wysokości na tablicy ogłoszeń, wyraźna i czytelna czcionka).
- Regulamin rekrutacji jest dostępny na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Świdnicy oraz na stronach internetowych szkół objętych wsparciem. Regulamin został opublikowanyw każdej szkole w widocznym miejscu na tablicy ogłoszeń.
- Rekrutacja do projektu przebiegnie bez naruszenia zasad równości, warunkiem uczestnictwa jest uczęszczanie do klas II i III w roku szkolnym 2021/2022 / klas III i IV w roku szkolnym 2022/2023. Dzieci z niepełnosprawnościami mają pierwszeństwo udziału w projekcie.
§ 2
Słownik pojęć
Wyjaśnienie pojęć użytych w niniejszym regulaminie:
- Wnioskodawca – Gmina Miasto Świdnica.
- Uczestnik Projektu – osoba zakwalifikowana do udziału w projekcie, której udzielone jest wsparcie poprzez jej udział w projekcie dofinansowanym.
- Projekt – projekt „Kierunek- EDUKACJA. Lekcje wyjazdowe dla uczniów świdnickich szkół podstawowych”, nr RPDS.10.02.01-02-0118/21.
- Kierownik Projektu – osoba zarządzająca Projektem.
- WD- Województwo dolnośląskie.
- SL2014- Podsystem monitorowania Europejskiego Funduszu Społecznego.
§ 3
Zakres wsparcia
Projekt dotyczy szkół i uczniów klas wymienionych w § 1 pkt 4. i obejmuje wsparcie szkół, ze wskazaniem dzieci klas II i III w roku szkolnym 2021/2022 / klas III i IV w roku szkolnym 2022/2023 poprzez organizację zajęć integrujących, rozwijających kompetencje społeczne uczniów, zajęć dla całych klas w formie lekcji wyjazdowych i warsztatów edukacyjnych poza murami szkoły.Szczególnie potrzebne są zajęcia rozwijające myślenie krytyczne, rozwiązywanie problemów, budowanie współpracy w grupie, rozwijanie zainteresowań i umiejętności badawczych, zainteresowań przyrodą i matematyką.Zajęcia realizowane formami aktywizującymi i motywującymi wzmacniającymi budowanie relacji w grupie, postawy wzajemnego szacunku, wrażliwości oraz współodpowiedzialności za atmosferę panującą w klasie. Niezbędne jest wspieranie kompetencji emocjonalno-społecznych w związku z osłabieniem relacji rówieśniczych i relacjami z osobami dorosłymi. Zdiagnozowano potrzebę bezpośredniego kontaktu uczniów z rówieśnikami oraz spędzania czasu na wspólnej zabawie i nauce przez zabawę. Ważne by zajęcia zachęciły dzieci do ruchu i zmniejszenia ilości czasu spędzanego w pozycji siedzącej przed komputerem. Zdiagnozowano bowiem wzrost liczby dzieci z nadwagą/otyłością oraz problemami z prawidłową postawą ciała. Promowana powinna być aktywność oraz zdrowie żywienie.
§ 4
Warunki uczestnictwa w projekcie
- Projekt dotyczygrupy docelowej:klas II i III w roku szkolnym 2021/2022 / klas III i IV w roku szkolnym 2022/2023 ze wszystkich świdnickich szkół objętych wsparciem,wymienionych w § 1 pkt. 4.
- Gmina Miasto Świdnica chce objąć wsparciem w ramach projektu 100% dzieci z klas II i III. Zaplanowano udział w projekcie minimum 887 ucz. (427K), w tym:
- SP1- 118 (58K), w tym 8 dzieci z orzeczeniami (z o.)
- SP2 -131 (62K), w tym 9 z o.
- SP 4 -169 (89 K), w tym 6 z o.
- SP 6- 176 (82K,94M), w tym 6 z o.
- SP 8 – 164 (81K), w tym 7 o.
- SP105- 94 (53K), w tym 7 z o.
- SP 315- 52 (28K), w tym 4 z o.
§ 5
Procedury rekrutacji
- Rekrutację poprzedzą działania informacyjno-promocyjne przeprowadzone przez Urząd Miejski w Świdnicy przy współpracy ze wszystkimi szkołami, objętymi wsparciem.
- Rekrutacja uczestników odbywać się będzie w sposób ciągły, przez cały czas trwania projektu, do momentu wyczerpania miejsc z wyznaczeniem terminów rund rekrutacyjnych.
- Za rekrutację odpowiada Kierownik Projektu.
- Rekrutacja uczniów prowadzona będzie przez Zespoły Zadaniowe ds. Rekrutacji, utworzone w każdej szkole, składające się z: min. 2 osób: dyrektora/ wicedyrektora szkoły oraz pedagoga/psychologa szkolnego lub doradcy zawodowego.
- Warunkiem uczestnictwa w projekcie będzie poprawne wypełnienie, podpisanie i dostarczenie następujących formularzy rekrutacyjnych:
- formularz zgłoszeniowy wraz z deklaracją uczestnictwa w projekcie dla ucznia – załącznik nr 1 do Regulaminu rekrutacji;
- oświadczenie (RODO) – załącznik nr 2 do Regulaminu rekrutacji.
Formularz zgłoszeniowy wraz z deklaracją uczestnictwa w projekcie oraz oświadczeniasą dokumentami potwierdzającym spełnienie wymogów formalnych do uczestnictwa w projekciei zawierają m.in.:
– oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych na potrzeby Projektu podpisane przez rodzica/opiekuna prawnego,
– zgodę na udział w badaniu ewaluacyjnym i monitoringu na potrzeby Projektu podpisaną przez rodzica/opiekuna prawnego,
– zgodę rodziców na udział dziecka w projekcie.
- Dokumenty aplikacyjne można składać:
– osobiście w biurze projektu(Wydział Edukacji – Urząd Miejski w Świdnicy, p.108) lub w biurze projektu swojej szkoły (w sekretariacie),
– osobiście u dyrektora szkoły.
- Analiza i preselekcja złożonej przez kandydatów dokumentacji prowadzona będzie pod kątem spełniania kryteriów formalnych.
- Kryteria rekrutacji:
a) kryteria formalne, które muszą zostać spełnione:
– uczęszczanie do szkoły, biorącej udział w projekcie,
– uczęszczanie do klas II i III w roku szkolnym 2021/2022 / klas III i IV w roku szkolnym 2022/2023,
– zgoda rodziców,
b) kryteria dodatkowe:
– posiadanie orzeczenia o niepełnosprawności lub opinii o potrzebie kształcenia specjalnego – uczniowie z niepełnosprawnościami mają pierwszeństwo udziału w projekcie.
- Informacja o projekcie jego celach i formach wsparcia zostanie przekazana w formie ulotki szkołom, a następnie informacja zawierająca termin rekrutacji i przyjmowania zgłoszeń na poszczególne zajęcia przekazana zostanie wśród nauczycieli, rodziców i uczniów podczas spotkań z rodzicami w każdej szkole oraz na lekcjach wychowawczych i posiedzeniach Rady Pedagogicznej. Prowadzący zajęcia i Dyrektor Szkoły są zobowiązani informować rodziców i opiekunów uczniów o terminach rekrutacji.
- Procedura rekrutacji uczniów do projektu obejmuje następujące etapy:
- Rodzic/opiekun prawny dziecka wypełnia dokumenty aplikacyjne:
- formularz zgłoszeniowy wraz z deklaracją uczestnictwa w projekcie dla ucznia – załącznik nr 1 do Regulaminu rekrutacji;
- oświadczenie (RODO) – załącznik nr 2.
- Dokumenty są przekazywane do Biur Projektu w szkołach lub do Dyrektora Szkoły, następnie komplet dokumentów przekazywany jest do Biura Projektu w Wydziale Edukacji – Urzędu Miejskiego w Świdnicy, p.108.
- Weryfikację kryteriów formalnych przeprowadzi Zespół Zadaniowy ds. Rekrutacji w danej szkole. Kryterium formalnym jest konieczność uczęszczania do jednej ze szkół objętych wsparciem.
- Podjęcie decyzji przez Zespół Zadaniowy ds. Rekrutacji o zakwalifikowaniu uczestników zgodnie z postanowieniami niniejszego Regulaminu.
- Stworzenie listy uczestników projektu.
- Stworzenie listy rezerwowej uczestników projektu.
- W przypadku rezygnacji lub 1 nieuzasadnionej nieobecności lub długotrwałej choroby uczestnika, uniemożliwiającej korzystanie ze wsparcia, do projektu zrekrutowana zostanie osoba z listy rezerwowej.
- Poinformowanie rodziców/ opiekunów o zakwalifikowaniu dziecka do udziału w projekcie.
- W ramach rekrutacji wyłonione zostaną grupy uczestników projektu, które objęte zostaną wsparciem w formie lekcji wyjazdowych w ramach następujących zadań:
- Zadanie 1. Lekcje wyjazdowe w Centrum Edukacji Ekologicznej dla szkół SP1, SP2,SP4 – wyjazdy dla grup od 1 do 10. Termin- luty, marzec 2022;
- Zadanie 2. Lekcje wyjazdowe w Centrum Edukacji Ekologicznej dla szkół SP6, SP8, SP105, SP315 – wyjazdy dla grup od 11 do 21. Termin – kwiecień 2022;
- Zadanie 3. Lekcje wyjazdowe we Wrocławskim ZOO dla szkół SP1, SP2 – wyjazdy dla grup od 1 do 6. Termin – maj 2022;
- Zadanie 4. Lekcje wyjazdowe we Wrocławskim ZOO dla szkół SP4, SP6 – wyjazdy dla grup od 7 do 14. Termin – czerwiec 2022;
- Zadanie 5. Lekcje wyjazdowe we Wrocławskim ZOO dla szkół SP8, SP105, SP315 – wyjazdy dla grup od 15 do 21. Termin wrzesień 2022;
- Zadanie 6. Lekcje wyjazdowe w Exploraparku w Wałbrzychu dla szkół SP1, SP2,SP4 – wyjazdy dla grup od 1 do 10. Termin – październik 2022;
- Zadanie 7. Lekcje wyjazdowe w Exploraparku w Wałbrzychu dla szkół SP6, SP8 – wyjazdy dla grup od 11 do 18. Termin – listopad 2022;
- Zadanie 8. Lekcje wyjazdowe w Exploraparku w Wałbrzychu dla szkół SP105,SP315 – wyjazdy dla grup od 19 do 21. Termin – grudzień 2022.
SP1:
Gr. 1. – 2A,2B, 2C
Gr. 2. – 3A,3C
Gr. 3. – 3B,3D
SP2:
Gr. 4. – 2A,3A
Gr. 5. – 2B,2C
Gr. 6. – 3B,3C
SP4:
Gr. 7. – 2A,2B
Gr. 8. – 2C,2D
Gr.9. – 3A,3C
Gr. 10. – 3B
SP6:
Gr.11. – 2A,2C
Gr.12. 2B
Gr. 13. – 3A,3B
Gr. 14. – 3C,3D
SP8:
Gr. 15. – 2A,2B
Gr.16. – 2C,2D
Gr.17. – 3A
Gr.18. – 3C,3B
SP105:
Gr. 19. – 2A,2B
Gr. 20. – 3A,3B,3C
SP315
Gr. 21.- 2A,2B,3A
- W ramach projektu dopuszcza się możliwość uczestniczenia 1 ucznia/uczennicy w 3 różnychformach wsparcia.
- Terminy wyjazdów wskazane w punkcie 11. mogą zostać zmienione jeśli zajdzie taka konieczność, na przykład z powodów związanych z pandemią COVID-19 (kwarantanna uczniów, nauczanie zdalne).
- Programy lekcji wyjazdowych:
- Centrum Edukacji Ekologicznej w Krzyżowej:
Głównym celem zajęć jest rozwijanie kompetencji kluczowych z zakresu przedmiotów przyrodniczych oraz rozwijania kompetencji społecznych (praca w grupie, rozwijanie kreatywności) oraz promowanie wśród dzieci świadomego obchodzenia się z przyrodą zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Tematyka umożliwi dzieciom rozwijanie umiejętności patrzenia na przyrodę i żywność w szerszym kontekście, w tym krytycznego spojrzenia na własne nawyki żywieniowe.
Uczestnicy odkrywać będą zależności między sposobem żywienia a zrównoważonym rozwojem oraz wpływem wyborów żywieniowych na stopień obciążenia środowiska i w konsekwencji na stan zdrowia każdego z nas. Wśród podstawowych poruszanych zagadnień znajdą się tu:
- rozróżnienie między żywnością produkowaną przemysłowo, regionalną żywnością sezonową i żywnością produkowaną samodzielnie
- znaczenie sposobu produkcji żywności dla środowiska (klimat, stan gleby, stan i jakość wód, bioróżnorodność), w tym analiza przebiegu procesów produkcyjnych i tzw. śladu ekologicznego
- zasady ekologicznej uprawy warzyw i owoców
- kompetencje kluczowe w zakresie przedmiotów matematyczno- przyrodniczych rozwijane będą poprzez interdyscyplinarne zajęcia ćwiczenia i zadania polegające na obliczeniach składników i proporcji, podczas planowania produkcji żywności i posiłków dla grup różnej liczebności (działania matematyczne),
- badanie składników, budowa roślin, warzyw i owoców, skład i rodzaje gleb, jak obchodzić się z przyrodą (przedmioty przyrodnicze), projektowanie ogrodów (kreatywność); praca zespołowa – rozwijana będzie przez wykonywanie przez dzieci zadań w grupach (plakaty nt. zdrowego żywienia, ilustracje, układanki dot. budowy roślin), quizy, tematyczne gry terenowe realizowane w małych grupach,
- podsumowanie zajęć.
Trenerzy wykorzystają opracowane w ramach ponadnarodowych projektów Fundacji Krzyżowa metody (MMR- model myślenia refleksyjnego wzorowany na myśleniu naukowym, krytycznym i kreatywnym, ćwiczenia myślenia krytycznego w oparciu o metody TOCfE; ArtaTOOL- narzędzie rozwijające kreatywność oraz umiejętności matematyczne i badawcze poprzez zastosowanie sztuk wizualnych).
- Zajęcia edukacyjne w ZOO:
Zajęcia polegają na prowadzeniu przez pracowników Wydziału Edukacji ZOO Wrocław Sp. z o.o. (edukatorów) w formie warsztatów z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej oraz pomocy dydaktycznych w salach edukacyjnych i zajęć terenowych przy wybiegach zwierząt. Edukator korzysta z metod: wykład, pogadanka, obserwacja, prezentacja pomocy edukacyjnych, interakcja z uczestnikami, rozwiązywanie zadań w trakcie zajęć przez uczniów. Uczniowie otrzymają karty pracy w formie papierowej. Zajęcia trwają 60 minut. Grupy, które przekraczają liczebność 27 osób (z opiekunami) będą podzielone na mniejsze podgrupy. Temat zajęć edukacyjnych: Bliskie spotkania z małpami; w tym zajęcia w terenie, przy wybiegach zwierząt.
Program:
- Czy człowiek pochodzi od małpy?
- Co nas łączy z innymi gatunkami naczelnych?
- Czy posiadanie małpy w domu to dobry pomysł?
- Co zagraża naszym krewnym?
- Spacer po ZOO tropem różnorodnych gatunków małp.
Zajęcia odbywać się będą w budynku Małpiarni, w Pawilonie Małp Człekokształtnych oraz przy wybranych wybiegach zewnętrznych. Uczniowie poza zajęciami zwiedzą całe ZOO. Zajęcia dostosowane dla dzieci z niepełnosprawnościami, bez barier architektonicznych, możliwość pożyczenia wózka inwalidzkiego na terenie ZOO.
- ExploraPark Park Nauki i Techniki w Wałbrzychu:
zajęcia prowadzone w formie warsztatów szkoleniowych, które trwają 105 minut. Grupa pozostaje w tym czasie pod opieką Animatorki, która objaśnia do czego służą eksponaty i czuwa nad właściwym korzystaniem z nich. Temat warsztatów”Między matematyką a zagadką”. Celem jest rozwój kompetencji kluczowych dzieci w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, rozwój umiejętności badawczych i ćwiczenie rozwiązywania zagadek rozwijających myślenie krytyczne i naukowe u dzieci oraz rozwijanie zainteresowań i zdolności matematycznych.
Metody: nauczanie problemowe (czyli myśleć, rozwiązywać problemy, odkrywać, rozwiązywać ciekawe zadania), praca w grupach, łamigłówki, zagadki, rozwiązywanie zadań za pomocą eksponatów oraz narzędzi (klocków i zabawek edukacyjnych), oraz narzędzi cyfrowych.
Program: rozwiązywanie zagadek za pomocą zabawek interaktywnych i pomocy dydaktycznych, interaktywne zadania z zakresu edukacji matematycznej, różnorodne ciekawostki przyrodnicze, dzięki którym dzieci przyswajały będą sobie interesujące informacje dotyczące świata roślin i zwierząt.
Uczniowie spędzą czas na zabawie interaktywnej, eksperymentowaniu, wykonywaniu aktywnych ćwiczeń w atmosferze nauki i zabawy. Dowiedzą się, że matematyka jest przydatna w życiu codziennym, poznają modele prototypów i programy multimedialne. Będą układać swoje mozaiki, sześciany, tangramy i zadania interaktywne. Poznają zabawki pokazujące rozchodzenie się dźwięku i odbicie światła. Każde dziecko będzie mogło badać, dociekać, poszukiwać i odkrywać. Zajęcia prowadzone będą przy wykorzystaniu narzędzi cyfrowych i pomocy dydaktycznych TIK dostępnych w ExploraParku i będą miały wpływ na rozwój kompetencji cyfrowych dzieci, ponieważ wykonująci rozwiązując większość zadań zaplanowanych na lekcji w EksporaParku dzieci będą korzystały z narzędzi cyfrowych.
§ 6
Uprawnienia i obowiązki Uczestników
- Uczestnicy zobowiązani są do regularnego, punktualnego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
- Uczestnicy zobowiązani są do potwierdzania swojej obecności na liście obecności.
- Realizator dopuszcza usprawiedliwione nieobecności Uczestników spowodowane chorobą lub ważnymi sytuacjami losowymi.
- Uczestnik Projektu zostaje skreślony z listy uczestników w przypadkuzłożenia pisemnej rezygnacji z uczestnictwa w Projekcie przez rodzica bądź opiekuna prawnego.
§ 7
Zasady rezygnacji z zajęć
- Projektodawca zastrzega sobie prawo skreślenia Uczestnika z listy uczestników zajęć w przypadku naruszenia przez niego niniejszego regulaminu.
- W celu zabezpieczenia frekwencji, na wypadek choroby lub zdarzeń losowych, przewiduje się utworzenie listy rezerwowej uczestników.
- W przypadku rezygnacji lub skreślenia Uczestnika z listy osób zakwalifikowanych do projektu, jego miejsce zajmie pierwsza osoba z listy rezerwowej.
- W przypadku rezygnacji z udziału w zajęciach rodzic/opiekun prawny ucznia jest zobowiązany powiadomić Projektodawcę pisemnie o tymże fakcie.
- W przypadku zgłoszenia się mniejszej ilości uczestników uniemożliwiającej stworzenie listy rezerwowej, w przypadku rezygnacji uczestników, projektodawca zobowiązuje się do intensyfikacji działań promocyjno-rekrutacyjnych, w celu zrekrutowania nowych uczestników.
§ 8
Zasady monitoringu Uczestników
- Uczestnik Projektu zobowiązuje się do wypełniania list obecności.
- Uczestnik Projektu/ Rodzic/Opiekun Prawny zobowiązuje się podać dane niezbędne Projektodawcy do wypełnienia kwestionariusza SL2014 na deklaracji przystąpienia do projektu.
- Rodzic/Opiekun Prawny już w trakcie rekrutacji akceptuje zasady ewaluacji Projektu, co poświadcza osobiście podpisem na oświadczeniu o zgodzie na udostępnianie i przetwarzanie danych osobowych.
- W celu przeprowadzenia procesu monitoringu i oceny uczestnicy są zobowiązani do udzielania informacji (w okresie do 4 tygodni od zakończenia udziału w Projekcie), na temat rezultatów osiągniętych w Projekcie.
§ 9
Postanowienia końcowe
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem zastosowanie mają odpowiednie Reguły i zasady wynikające z RPO WD 2014-2020, a także przepisy wynikające z właściwych aktów prawa.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem 01.02.2022 roku.
- Projektodawca zastrzega sobie prawo do zmiany Regulaminu.
- Załączniki do Regulaminu rekrutacji:
- formularz zgłoszeniowy wraz z deklaracją uczestnictwa w projekcie dla ucznia – załącznik nr 1,
- oświadczenie (RODO) – załącznik nr 2.