Szkoła Podstawowa nr 1

z Oddziałami Integracyjnymi

im. Tadeusza Kościuszki

w Świdnicy

lgog_1_cherby2

Dzień Świadomości Autyzmu



Pani Agnieszka Kaliszewska – Zawisza

Już 2 kwietnia Światowy Dzień AUTYZMU – niech każdy przeczyta choć jeden wartościowy tekst lub obejrzy choć jeden filmik. Na dole polecam linki z filmami i kilka ciekawych książek dla dzieci i młodzieży.

CO TO JEST AUTYZM?

Autyzm – to tylko słowo, za którym kryje się człowiek. Ludzka natura często nas zaskakuje, podobnie jest z autyzmem. Specjaliści nazywają autyzm zaburzeniem, jest to jednak inny niż w większości przypadków sposób rozumienia, postrzegania i odczuwania rzeczywistości. W autyzmie dziecko wbrew pozorom rozumie więcej, spostrzega więcej i odczuwa więcej i nie byłoby w tym nic trudnego, niewłaściwego, nienormalnego gdyby nie ludzka ocena kierowana w drugiego człowieka. Ocena zachowań, reakcji, potrzeb, wyborów, myśli, słów. Autyzm to spektrum tak różnorodne jak wszechświat. Dzieci i młodzież z ASD uczą ludzkość – cierpliwości, zrozumienia, empatii, wrażliwości, otwartości, szacunku, tolerancji, prawdomówności, szczerości, dobra, uczą MIŁOŚCI i POKOJU. Może nie jest łatwo to zrozumieć wszystkim od razu, ale AUTYZM jest nam ludziom potrzebny bo otwiera nam oczy i duszę. Dlatego tak ważne jest by nie przekreślać możliwości, kompetencji i szans dzieci i młodzieży z ASD, by wspierać ich w rozwoju, poszukiwaniu siebie, swoich pasji i zainteresowań. Kiedy bowiem dajemy im rozwinąć skrzydła oni nas inspirują i pokazują ciekawe drogi, ścieżki którymi nie kroczyliśmy dotychczas. Autyzm to wyzwanie naszych czasów. Wyzwanie, które może nas zaprowadzić w lepsze miejsce.
Jeśli w swojej rodzinie, otoczeniu, klasie, szkole masz kogoś bliskiego, koleżankę lub kolegę z zaburzeniami ze spektrum autyzmu możesz mieć czasami wrażenie, że jest on/ona trochę dziwny, że zachowuje się jakoś inaczej. Możesz nie rozumieć dlaczego i co ma na myśli kiedy coś mówi. Czasami może CI się wydawać, że mówi nie na temat, że „wyskoczył/a jak Filip z konopi” . Spróbuj w takich sytuacjach przypomnieć sobie obejrzany filmik, przeczytany tekst, bądź poniższe słowa i spróbuj zrozumieć, wesprzeć, a także pomóc zrozumieć.
Chcę Ci pokazać w kilku zdaniach, jak o autyzmie mówią dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Poniższe zdania powiedziała 9 letnia dziewczynka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Przeczytaj i spróbuj sobie wyobrazić, jak to jest.

„Mam AUTYZM. To nic poważnego i strasznego. Jak nie rozumiesz co to jest autyzm to po prostu pomyśl sobie jak to jest mieć autyzm:
– że często czegoś dobrze nie umiesz zrozumieć;
– że czasami coś się na przykład zdarza, a ty nie wiesz dlaczego i o co chodzi;
– że nie rozumiesz dlaczego ktoś się śmieje, dlaczego ktoś się denerwuje;
– że jak ktoś żartuje….a Ty próbujesz, a nie umiesz tego zrozumieć, bo nie rozumiesz żartów, to to jest właśnie autyzm;
– a jak się na przykład uczysz, to też nie możesz dobrze zrozumieć wielu rzeczy…. A ktoś Ci to wytłumaczy, a Ty dalej nie rozumiesz to właśnie też jest autyzm;
– albo jak musisz kogoś często pytać o co chodzi i co się w ogóle dzieje bo wokół Ciebie jest jakby taki bałagan wszystkiego i Twoja głowa jakby się kręci tak w kółko jak na karuzeli ciągle i ciągle;
– gdy jest hałas i nie możesz wytrzymać, że aż chcesz krzyknąć na cały głos bo bardzo nie możesz wytrzymać i musisz prosić o ciszę, uciszać wszystkich albo wyjść bo inaczej eksplodujesz;
– jak nie możesz przestać patrzeć w monitor bo jakby Ci ktoś oczy przymocował dziwnie do ekranu;
– albo jak banan Ci śmierdzi przeokropnie aż chcesz uciec bo zaraz zwymiotujesz, albo koszmarne zapachy w taksówce śmierdzą, że nie możesz nią nawet jeździć;
– albo jak się denerwujesz bo nie wiesz co robić i musisz albo biegać w kółko, albo spokojnie usiąść na uboczu, na fotelu czy kanapie, na końcu klasy, czy w szkolnej toalecie, w kącie pod schodami i posiedzieć cicho;
– i na przykład jak się cieszysz i nie wiesz co czujesz, nie rozumiesz dlaczego się cieszysz, ale to chyba fajne;
– i jak Twój mózg i serce są czasami jak za grubą szybą i próbujesz ją przebić, a się nie udaje;
– kiedy nie rozumiesz co myśli ktoś, albo jak nie wiesz co on może czuć i jeśli sam Ci nie powie co czuje, to nigdy nie zrozumiesz;
– jak ktoś Cię zapyta co czujesz, a Ty mu powiesz że dobrze bo myślisz że pyta – jak się czujesz;
– jak się nie lubisz uczyć bo uczenie jest bez sensu i nie zrozumiałe, bo po co ktoś ma kogoś uczyć jakichś tam literek i czytać, jak on się sam może tego nauczyć jak trochę pomyśli z całych sił w głowie;
– ale też może boleć i kłuć w głowę te myślenie gdy chcesz coś przeczytać;
– albo jak musisz coś wymyślać co ktoś chce żebyś wymyślił, a nie wiadomo po co on to chce i aż miażdży Ci głowę to;
– i jak ktoś Ci mówi nowe słowo i się dziwisz co to za słowo, albo więcej słów;
– i jak kogoś mówienie boli Cię w głowę, a jak rozmawia kilka osób razem to nie umiesz ich słuchać wszystkich i przestajesz rozumieć co mówią i o czym rozmawiają, gubisz się w tej rozmowie;
– albo jak nie wiesz po co coś trzeba zmienić jak miejsce przy stole, albo kubek, albo poduszkę na nową bo bardzo lubisz stare;
– jak ubierasz zawsze tylko dresy, bo inne materiały i ubrania drapią Twoje ciało jak jakieś igły;
– i jak się cały trzęsiesz z tego co jest super fajne;
– albo jak nie wiesz o co chodzi w tej zabawie albo grze co się dzieci bawią;
– i kiedy się denerwujesz bo czegoś nie rozumiesz, a wszyscy się na Ciebie patrzą jak Ty nie rozumiesz i nie możesz przestać się denerwować i warczeć i krzyczeć;
To wszystko razem to jest autyzm.”
Natalka, lat 9,5 (zaburzenia ze spektrum autyzmu)

PAMIĘTAJ – AUTYZM NIE UŁATWIA. TY MOŻESZ.
TYLKO ZROZUM.

Pomóż Zrozumieć Innym.

https://www.youtube.com/watch?v=QLv-dvLCgAg
tytuł: Amazing things Happen – Polish (Narrated by Kayah)

https://www.youtube.com/watch?v=vBxGaAj9ke4
tytuł: Tacy Jak Wy – Autyzm – Polish Translation -Just Like You – Autism


Inny niż wszyscy,Nilsson Per,Wydawnictwo Zakamarki

https://bajki-zasypianki.pl/bajka-autyzm/

Witaj i twórz!

Skip to content